Julkaistu
Tulevaisuuden CMO on markkinoinnin yksisarvinen. Totta vai tarua?
Kysyin ChatGPT:ltä kuten ajan henkeen kuuluu, mitkä ovat Chief Marketing Officer tehtävässä työskentelevän henkilön osaamisvaateet. Tekoäly rullasi hetken ja alkoi rauhalliseen tahtiin syytää vaatimuslistaa alkusanoin ”tässä jotain tärkeitä osa-alueita, jotka CMO roolissa olevan henkilön tulisi hallita”. Lista on hengästyttävä.
Tekoäly listasi 10 tärkeimmän kohdan osaamisvaadelistan. Listan luettuani ymmärrän entistä paremmin Marketing Finlandin toimitusjohtajan Riikka-Maria Lemminkin käyttämää termiä ”unicorn marketer” puhuttaessa CMO osaamisvaatimuksista. Yksisarvisten myyttiin kun kytkeytyy tarujen mukaan mystisiä ja maagisia voimia.
”Kyvykkyydet, joita vaaditaan markkinointijohtajilta ovat niin moninaisia, että on alettu puhua ”unicorn marketer” henkilöstä, joka on tällainen yksisarvinen henkilö. Totuushan on se, että tämän henkilön tulisi olla expertti niin monella eri alueella että se vaatii jo tällaisia yliluonnollisia kykyjä.”
Lemminki jatkaa, että markkinointijohdolta vaadittava osaaminen lähentelee jo yrityksen toimitusjohtajan osaamisvaateita ja usein voi käydä niin, että CMO tehtävää hakenut henkilö päätyykin toimitusjohtajan paikalle.Lemminki tietää mistä puhuu -hänen oma urapolkunsa on kulkenut juuri tällaista reittiä hänen nykyiseen tehtäväänsä Marketing Finlandin toimitusjohtajaksi sekä useisiin hallitustehtäviin.
Jatkuva oppiminen avain menestykseen
Kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista, datan ja analytiikan osaamisesta, asiakasymmärryksestä sekä innovointi taidoista niin jo roolia syvällisemmin ymmärtämättä löytää näistä punaisen langan; on oltava kyvykkyys pitää oma osaaminen ajanhermolla, mieli avoimena ja uteliaana. Muuttuva maailma, globaalit ilmiöt ja teknologian alati kiihtyvä kehitystahti muokkaavat markkinoinnin osaamisvaateita jatkuvasti eikä tämä jää irralliseksi osaksi markkinointijohdon osaamisvaateista. Keskustelu siirtyy nopeasti jatkuvaan oppimisen puolesta puhumiseen ja omien kyvykkyyksien kehittämiseen. Vuoden globaalina markkinoijajohtajana palkittu Raja Rajamannar Mastercardilta liputtaa jatkuvan oppimisen puolesta:
”Paras ohje minkä voin antaa aivan jokaiselle markkinointijohtajille on se, että älä koskaan lopeta opiskelua!”
Moderni oppimiskäsitys linkittää oppimisen lähemmäs käytäntöä
Miten sitten tulevaisuuden markkinointijohtaja voisi turvata tämän jatkuvan oppimisen ja ajantasaisen osaamisen palavereista täyttyvän työkalenterin ja ulkoisten odotusten tasapainoilun lomassa? Kun odotukset osaamisen kasvattamisen osalta monipuolisuvat jatkuvasti, on myös oppimisajattelu kääntynyt päälaelleen, enemmän käytännön läheisemmäksi. Monessa organisaatiossa on jo valloillaan moderni oppimiskäsitys 70-20-10 -malli, joka kätkee sisälleen ajatuksen siitä ettei oppiminen ole enää yhtä kuin luokkahuonemuotoiset koulutukset. Moderni oppija tunnistaa oppimista tapahtuvan työtä tekemällä (70), yhdessä vuorovaikutuksessa kollegoiden, sidosryhmien ja kumppaneiden kautta (20) jota täydennetään koulutuksilla, webinaareilla, podcasteilla yms. (10).
”Oppiminen on tullut seminaarikartanoista työn tekemiseen ja tärkeää on tunnistaa miten me opitaan siinä työn tekemisessä ja millaiset mahdollisuudet organisaatio tarjoaa meille tähän monipuoliseen oppimiseen.” Jenni Kankkunen, Skillcode
Tämän oivaltaneissa yrityksissä rakennetaan jo vilkkaasti sisäisiä osaamisen jakamisen keinoja sekä luodaan oppimiskulttuuria, joka rakentuu jatkuvan oppimisen mentaliteettiin. Kyvykäs markkinointijohtaja ymmärtää toimivan oppimiskulttuurin arvon ja sen vaikutuksen osaajien sitouttamiseen sekä tiimin kyvykkyyksien kehittämiseen. Oppia voi muualtakin kuin kursseilta kun sisäiset toimintamallit on rakennettu siten, että yhdessä oppiminen ja kehittyminen on arjessa ylipäätään mahdollista.
Asiantuntijuuden johtaminen
Kun puhutaan markkinointijohtajien osaamisvaatimuksista, ymmärretään helposti, että kyse on ensisijaisesti ammattillisista osaamisista kuten digitaalinen markkinointi, markkinointistrategia ja brändien rakentaminen. Markkinoinnin yksisarvisen roolista tekee se, että luontaisten ominaisuuksien kuten uteliaisuuden ja innovatiivisuuden lisäksi tulisi olla myös vahvaa johtamisosaamista; osaamista tiimien rakentamisesta ja johtamisesta, ulkoisten kumppanien ja sidosryhmien johtamisesta jatkuvasti muuttuvassa hybridimaailmassa.
”Vaatii ymmärrystä etten minä voi olla kaikessa asiantuntija mutta mä pystyn johtamaan asiantuntijuutta”, täydentää Lemminki.
Jotta lista ei jäisi vaatimattomaksi, edellytetään johtoryhmään kuuluvilta markkinointijohtajilta myös kykyä keskustella yhteisellä johtoryhmäkielellä. On äärimmäisen kriittistä pystyä perustelemaan miten markkinoinnin strategia tukee yrityksen kokonaistavoitteita ja on tunnettava keinot miten vuorovaikuttaa tehdä tiimi työtä johtoryhmässä.
Skillcoden ja Marketing Finlandin yhteistyössä toteutettu ”Oppiminen ja tulevaisuuden CMO taidot” webinaari on katsottavissa kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta: 29.8.2023 Oppiminen ja tulevaisuuden CMO taidot
Lue lisää Future CMO Growth 2024 upskilling ohjelmasta, joka on suunnattu markkinointijohtoon tähtääville tai siellä jo työskenteleville markkinoinnin osaajille.
Marjo Kaukoniemi uskoo, että vallitsevaan osaamispulaan löytyy usein ratkaisu yrityksen sisältä. Sisäisen uudistumikyvyn luominen ja oppimiseen panostaminen on yrityksissä yksi merkittävä keino sitouttaa työntekijöitä, mutta myös varmistaa ajantasainen ja kilpailukykyinen osaaminen.